איך מבקשים העלאה בשכר?
top of page
חיפוש

איך מבקשים העלאה בשכר?



בואו נתחיל בכלל מ- למה צריך לבקש העלאה?

בעולם מושלם, השכר שלנו היה עולה אוטומטי בהתאם לביצועים לנו ובהתאם למדד של השוק, בנצ'מרק של התחום שלנו, וגם יוקר המחיה הכללי.

אבל בעולם האמיתי- זה לא עובד ככה. המשכורת שלנו לא מתעדכנת אוטומטית ואנחנו צריכים לבקש.


מתי נהוג לבקש?

תלוי באיזה ארגון אתם עובדים, ברוב המקומות שיחת השכר השנתית מחוברת למשוב והשנתי, ישנם מקומות שיש כמה נקודות בשנה, אבל בתכלס – אף אחד לא אמר שאתם חייבים לחכות לשיחה הזו.

אם אתם מרגישים שאתם לא מספיק מוערכים על העבודה שלכם, אם אתם מרגישים חוסר הוגנות ותסכול – אל תחכו לאף אחד. לא לשיחת משוב ולא שיבואו ויציעו לכם העלאה, תיזמו את השיחה בעצמכם.



אז קבלו את רשימת העשה ואל תעשה של שיחת שכר:


- אל! תפתיעו את הבוס/ית שלכם עם הבקשה הזו: לא במסדרון על רגל אחת, ולא בדיוק כשממהרים לאסוף את הילדים מהגן, או באמצע האוכל. כשאנחנו "נופלים" על הצד השני אנחנו עלולים להיתקל במגננה, וזה יכול לשנות לגמרי את התשובה ולא לטובתכם.

+ תאמו מראש את השיחה, תעשו תיאום ציפיות מראש על מהות השיחה, תציפו את זה שאתם רוצים לדבר על הביצועים שלכם, וחשוב לכם שיפנה לכם שעה לשיחה אישית 1:1 ברוגע.


- אל! אל תתחילו את השיחה בנושא השכר. אנחנו בעד להיות ענייניים וישירים, אבל כסף הוא תמיד נושא רגיש, ולהציף אותו לי שום סמולטוק או הכנה יכול לייצר תגובה לא אמפתית מהצד השני.

+ תתחילו את השיחה בלבקש משוב על הביצועים שלכם. שכר צריך בסופו של דבר לשקף את הביצועים שלכם, ולכן הגיוני לפני שמבקשים העלאה, לדבר על דברים שעשיתם: פרוייקטים שיזמתם, ההתקדמות שלכם והצלחות שגרפתם – הן הן למעשה ה"קייס" שלכם לבקש העלאה בשכר.


- אל! תבואו בהאשמות כמו:"אני ממש לא מתוגמלת מספיק" / "לא העליתם לי כבר מלא זמן את השכר". האמירות האלה לא משרתות אתכם.

+ דברו בשפה חיובית: "אני חושבת שהוכחתי את עצמי השנה" , "אני יודע שאתם מרוצים מהעבודה שלי", "הארגון חשוב לי מאד, וגם לי חשוב להרגיש מתוגמלת על מה שאני תורמת"


- אל! תדברו בתחושות ורגשות: " נראה לי שאני ממש לא מתוגמל יחסית לותק שלי"/ "אני מרגישה שאני לא מוערכת פה מספיק"/ אמרו לי שאנשים בתחום שלי מרוויחים יותר"

+ תתכוננו מראש עם עובדות:תעשו בנצ'מרק עם קולגות מארגונים דומים, תקראו ברשת, תבדקו בחוזה שלכם מה היה הסיכום מבחינת שכר, ותגבשו מראש את הסיבות שבגינן אתם מבקשים עכשיו העלאה. תראו שהתאמצתם ושאתם לא זורקים את הכדור לצד השני.


- אל! תענו לעולם לשאלה:"על מה חשבת?" ב- לא יודע/ת. הכדור לא אצל הצד השני, גם לכם יש כאן צרכים ורצונות.

+ תבואו לשיחה כשכבר התכוננתם עם מספר אופציות. שחשבתם על מספר שממנו מתחילים משא ומתן (תמיד גובה יותר ממה שאתם מצפים לקבל), ואפשר להתארגן גם עם אלטרנטיבות נוספות: השכר שלכם הוא לא רק הברוטו- ימי חופש, אופציות, מניות, מדיניות ימי מחלה, שעות עבודה ביום, שעות נוספות, קרן השתלמות ועוד - כל אלו מרכיבים של השכר שגם דרכם ניתן לששרג תנאים. תחשבו מראש לאלו חלופות אתם מוכנים ולאלו לא, ותזכרו שגם כשהמעסיק אומר לכם שאי אפשר – תמיד יש משהו שאפשר. הכל שאלה של רצון.


לסיכום, קבלו כמה פתיחים שאפשר להשתמש בהם כדי להתחיל שיחת שכר:


- "היי, תודה שפינית לי זמן, זה היה לי חשוב ממש. רציתי לדבר איתך על הביצועים שלי ולקבל פידבק".


- "איזה כיף שיצא לנו להיפגש כבר עכשיו. ביקשתי פגישה איתך כי הייתי רוצה לפתוח את נושא השכר והתנאים שלי. אני בארגון כבר __ , אני מאד אוהבת את העבודה ואת התפקיד וחושבת שגם הוכחתי את עצמי לא מעט. אני מבינה שגם את מרגישה כמוני, ואני רוצה שנדבר על השכר שלי ואיך הוא משקף את הביצועים שלי כאן בארגון.


- "אני מאד אוהב את העבודה כאן ואני נותן את המאה אחוז שלי, מקווה שגם אתם מרגישים את זה. מכמה בדיקות שעשיתי עם קולגות, אני יודע שהשכר הממוצע בתחום הוא ___ , בטח שבותק כמו שלי, אני חושב שצריך לפתוח מחדש את הנושא למשא ומתן ואני אשמח לשמוע מה דעתך..."



בהצלחה,

נועה

150 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page